Helsekø…

Som dere sikkert har fått med dere står jeg i helsekø… Jeg håper at jeg skal få lagt inn et dren slik at mange av plagene mine skal forsvinne, og denne operasjonen må selvfølgelig foregå på Riksen.
Her er det ikke snakk om at en kan bytte sykehus engang siden det kun er Riksen som gjør slike operasjoner.

I går ringte jeg Riksen for å høre om hvor i køen jeg står, for det eneste jeg har fått av tidspunk er snarlig, og det kan bli ganske så slitsomt etter vert og forholde seg til snarlig siden snarlig startet i april.

Jeg trur jeg ringte ca 30 ganger, tilslutt tok dem endelig telefonen og jeg fikk snakke med la meg kalle henne ”Lise”.
Det er Lise som setter opp timer for operasjon, og vi har ikke alltid vært helt på nett…
Nå var det tydelig at hun hadde vært på ferie, og at den hadde gjort henne godt. Hun smilte og var kjempehyggelig til en forandring, så det må ha vært en fin ferie.

Jeg la frem saken min på en fin måte, gråt en skvett der det passet og beklaget min nød. En kan jo trygt kalle det en nød.
Det har jeg et par eksempler på. Foruten om at jeg går med hodepine 24/7, øresus og tåkesyn prøver en så godt en kan og leve tilnærmet normalt.
Min normal er nå blitt at gjør jeg noe gøy i helgen ligger jeg til seng et par, ja kanskje tre dager etterpå. For så å ha en grei torsdag, fredag er alt trøblete igjen siden en skal bort i helgen… og sånn går nå dagene, eller mnd… Ja åra passer det kanskje best å si her i denne sammenhengen siden jeg har holdt på med detta nå i 4,5 år…
En kan trygt si at jeg begynner å bli ganske så sliten både fysisk og psykisk av å ha det slik. Det er godt Helseministeren lovet at alle har krav på en god hverdag, bare så synd hun glemte å si hvor lang tid det skulle ta.

Kom en liten avsporing her gitt… synd å si det, men jammen begynner ikke jeg også å bli som helsevesenet…

Lise fortalte meg at det var begynt å fylles opp i august, så jeg kunne ikke regne med å få noen operasjon denne mnd. Det hadde jeg ikke regnet med heller, for kø, og vent…
Det er jeg blitt god på… Men så lurte jeg på september da? Lise svarte da at jeg ligger øverst i bunken, derfor burde det være en mulighet da.

Her kommer det noe jeg ikke skjønner… vist man ligger øverst i bunken, er det ikke min tur neste gang da? Eller har jeg missforstått noe veldig…

Jeg tenker litt sånn… Dette er et eksempel for å sette ting litt i perspektiv…
Når jeg skal dusje og henter meg et håndkle, da tar selvfølgelig jeg det håndkle som ligger øverst i bunken eller så tipper jo hele haugen og jeg skaffer meg selv mer arbeid med at jeg må brette og legge sammen håndkledene på nytt… og det gidder jeg jo ikke…
Det at en tar fra toppen av bunken høres logisk ut for meg….
Men så kommer unntaket… vist Leif skal dusje, da er det ikke like sannsynlig at en kan ta det øverste håndkleet.  Grunnen til det er at Leif bruker ikke rosa håndklær og ligger det… det på toppen, ja så må han få håndkleet som ligger lengre ned i bunken…. Jeg løfter da bort de som han ikke vil ha, tar et annet og legger de andre pent tilbake i bunken igjen…

Så kommer det store spørsmålet… Hvilken av disse to metodene trur dere kø systemet på å få en operasjon på Riksen er bygget opp på. Har den som ligger øverst i bunken førsteretten… Neimen om jeg veit…
For da vil det være mange arbeidsløse doktorer på Riksen i september frem til jeg blir operert siden det er min journal som ligger øverst….

Ja, ja… vi får vente og se….

Dette innlegget ble publisert i Tankeboksen og merket med , , . Bokmerk permalenken.