Min Favoritt…

Det er dager da det er vanskelig å se ting i et positivt lys.
Som når skyene er grå og dystre, trafikken går tregt, unger som griner i butikken, eller du har en uutholdelig hodepine.
Kjenner at helsa bare krangler, og har gjort det i flere dager… eller bare rett og slett er trist og lei…

Da tenker jeg… Det må da finnes noen gode og fine ting å tenke på for å finne igjen godfølelsen.

Jeg har en liste over favoritt ting som jeg minne meg selv på… på disse dagene.
Alt er min favoritt, det kommer helt an på dagen.

Jeg elsker våren, det er min favoritt sesong på grunn av peoner og syriner, nettene blir lengre, det grønnes. Vårens utroligste mirakler gjenfødes og gror sakte men sikkert opp av jorden, og blir levende på ny.
Og sist men ikke minst, Imperialen blir hentet hjem fra vinterlagring og Dragracesesongen starter.. Det er akkurat som vi mennesker kommer oss ut av ”vinterdvalen”

Sommeren er min favoritt årstid. Jeg elsker sommeren, med varme late dager, grilling, sommerdrinker på terren. Lyden av Lynyrd Skynyrd som kommer innenfra stua og som gir ro i sjela. Cruising turer, og turer på favoritt stedet våres ”Godset”.
Ha mer tid sammen med Unga store som små,

Høsten, når den starter, Kan også være en favoritt, de klare nettene, lukten av blader og deres skiftende farger. Morgenduggen har også sin sjarm.

Vinteren når alt er dekket av kalde hvite sletter og kulda sprenger i veggene, er ikke å regne som en favoritt, men jeg veit om et par ting som er deilig med vinteren men kun et par ørsmå ting…
Oppvarming av en iskald kropp foran en peis med varm rødvinstoddy, sammen med kjæresten er ikke å forakte en iskald vinterdag. Heller ikke en store kjele full av deilig hjemmelaget suppe som varmer i skrotten.

Å ha harde tider tillater oss å sette pris på alle de små tingene, og når det står på som verst trenger jeg å huske disse enkle gleder.
Barnelatter, lukten av ny klippet gress på Godset, varmen fra grillen, skjønnheten av en solnedgang, et dikt, eller en sang.
Når en dør lukkes, åpnes et vindu et sted, noen ganger ser vi det ikke, men det er der.
Når du virkelig tillater deg selv å se skjønnheten i de små ting, og nyte dine favoritter som oppstår i enhver situasjon, vil en lettere takle de dårlige dagene.

Dette innlegget ble publisert i På veggen og merket med . Bokmerk permalenken.